10 Trivia Menarik Mengenai Alkitab yang Mungkin Anda Belum Ketahui

10 Trivia Menarik Mengenai Alkitab yang Mungkin Anda Belum Ketahui


Membaca Alkitab setiap hari mungkin menjadi sesuatu yang penting dalam sesetengah kehidupan orang yang percaya. Ada yang sudah menjadikannya sebagai satu rutin yang wajib dilakukan. Kalau tidak dilakukan, mungkin tidak senang hati si pembacanya. Ada juga yang membacanya sekali seminggu, pada hari Ahad. Ada pula yang membaca bila ada masa yang terluang. Semuanya boleh dilakukan pada bila-bila masa mengikut kebiasaan masing-masing. Namun, ketahuilah bahawa membaca Alkitab itu sama seperti mendengar Yesus berbicara, seperti mendengar kata-kata dari Allah Bapa kita. Alangkah baiknya jika kita selalu mendengarkan Dia, maka membaca Alkitab sekerap mungkin akan mengeratkan lagi hubungan kita dengan Tuhan secara peribadi.

Anda mungkin masih belum ketahui beberapa perkara menarik mengenai Alkitab walaupun anda sudah membaca Alkitab dengan kerap. Jangan risau jika anda tidak mengetahui fakta ini, ianya hanya sekadar trivia yang akan membuat anda mengatakan, "Ah, baru saya tahu!" Bukan hal hidup atau mati.

Masih kita baca 10 trivia tersebut:-

1. Kitab terpanjang di Alkitab adalah Mazmur dan kitab terpendek adalah 2 Yohanes.

2. Mazmur 118 adalah fasal yang terletak betul-betul di tengah Alkitab.

3. Ada 594 fasal masing-masing sebelum dan sesudah Mazmur 118.

4. Apabila seluruh fasal Alkitab dijumlahkan, selain Mazmur 118, seluruhnya berjumlah 1188 fasal.

5. Mirip dengan angka 1188, Mazmur 118:8 juga merupakan ayat yang terletak di tengah-tengah Alkitab. Bunyinya : "Lebih baik berlindung pada TUHAN dari pada percaya kepada manusia."

6. Sebelum Mazmur 118, Mazmur 117 adalah fasal terpendek dalam Alkitab.

7. Setelah Mazmur 118, Mazmur 119 adalah fasal terpanjang di Alkitab.

8. Kata pertama di Alkitab adalah, “Pada Mulanya...”

9. Kata terakhir yang tertulis di Alkitab adalah “Amin”

10. Ayat “Jangan takut” muncul sebanyak 365 kali di dalam Alkitab. Sama jumlahnya dengan hari dalam setahun. Ertinya Tuhan ingin kita menjalani setiap hari tanpa ketakutan.
(Dialihbahasa daripada artikel Insatunesia bertajuk, "10 Fakta Keren Alkitab Yang Belum anda Ketahui" bertarikh 9 Januari 2016)



Catat Ulasan

0 Ulasan