Kehidupan Rohani

KEHIDUPAN ROHANI DALAM TUHAN

Kita sudah dianguerahkan dengan segala berkat rohani yang perlu untuk kehidupan rohani kita. Belajarlah untuk mengaplikasikan semua berkat yang ada itu dengan efektif, bukan meminta lebih lagi.

Hal yang menghairankan anda mungkin adalah tentang kehidupan rohani yang orang Kristian alami. Mungkin kehidupan rohani hanya terdengar dahsyat cuma pada nama dan anda melihat keadaan sebenarnya bukanlah sedemikian. Kebanyakan kita menganggap orang yang kuat rohani akan melakukan perkara yang terlihat suci dan mulia.Tetapi kenyataan yang berlainan untuk orang-orang Kristian yang betul-betul percaya.

Kehidupan Rohani yang Berkenan di Mata Tuhan - Menggunakan Berkat yang Diberikan dengan Penuh Kebijaksanaan

Apakah sebenarnya kehidupan rohani? 

Hidup dengan berkat yang diberikan; kasih, kegembiraan, kesejahteraan, kekuatan dan banyak lagi. Kehidupan rohani akan membantu kita dalam meneruskan rancangan Tuhan dalam hidup. Sebagai contoh, sebahagian daripada kehidupan rohani saya sendiri sekarang yang membuat blog ini. Dalam kesibukan saya diberi kebijaksanaan untuk menaip apa yang Tuhan sampaikan dan saya juga diberikan kekuatan agar dapat melakukannya dengan konsisten.

Oleh itu, gunakan berkat yang Dia berikan dengan penuh kebijaksanaan. Jika kita tidak menggunakannya, pasti kita akan kehilangan berkat tersebut. Semudah seseorang akan lupa bagaimana untuk bermain gitar setelah lama tidak berlatih, begitulah juga dengan berkat yang kita terima. Selain itu, berkat yang diterima juga perlu diaplikasikan dengan lebih efektif lagi. Jangan pula kita meminta lebih dan lebih lagi, Tuhan tidak perlu kita meminta. Dia pasti akan menambahnya bila kita layak menerimanya.



(Sumber: John Macarthur (2002) Drawing Near )





Catat Ulasan

0 Ulasan