Eulogeō


εχηγεομαι - Eulogeō

To speak well of, to praise, to bless


"Blessed be the God and Father of our Lord Jesus Christ, who has blessed us..."
Efesus 1:3


"Marilah kita bersyukur kepada Allah dan Bapa Tuhan kita Yesus Kristus! Kerana kita hidup bersatu dengan Kristus, Allah sudah memberkati kita dengan segala berkat rohani dari syurga."



Kita memberkati Tuhan dengan kata-kata pujian;
Tuhan memberkati kita dengan kebaikanNya.

Diberkati dalam perkataan eulogeō bermaksud puji dan Tuhan kita memang layak untuk dipuji kerana  hasil pekerjaanNya dan kekudusanNya. Itulah yang seharusnya ada bagi hati kita, seperti yang dilakukan oleh semua orang-orang percaya kepadaNya selama ini. Kita harus sentiasa memuji dan mengucap syukur, terima kasih kepada Tuhan kita Yesus Kristus. Ada banyak sebab untuk kita bersyukur kepadaNya dan hampir setiap saat dalam hidup kita kita patut berterima kasih kepada Dia.

Dalam kita memberkati Tuhan dengan puji-pujian, Tuhan memberkati kita pula dengan kebaikanNya dalam hidup kita. Dia memberikan kepada kita pemberian yang baik dan anugerah yang sempurna (Yakobus 1:17):- 


Setiap pemberian yang baik dan setiap anugerah yang sempurna, datangnya dari atas, diturunkan dari Bapa segala terang; pada-Nya tidak ada perubahan atau bayangan karena pertukaran.

Malah, Tuhan pasti akan mengendalikan semua perkara baik dalam hidup kita. (Roma 8:28)

Kita tahu bahawa Allah mengendalikan segala hal sehingga menghasilkan yang baik bagi orang yang mengasihi Dia dan yang sudah dipanggil-Nya sesuai dengan rancangan-Nya.

Jadi, tidak ada alasan untuk kita tidak memuji Dia!





(Sumber: John Macarthur (2002) Drawing Near )







Catat Ulasan

0 Ulasan